3 weken op rondreis door Japan

Philosophers Path Kyoto

Ga jij binnenkort op reis naar Japan? Dan ben ik nu al stikjaloers want jongens, wat een land! Het leukste aan Japan: echt alles is de moeite waard. Elk plekje is bijzonder en iedereen is zo lief en gastvrij. Maar als je toch nog op zoek bent naar inspiratie, deel ik graag mijn planning van 3 weken met jullie.

Mijn planning voor 3 weken Japan

Geen zin om alles te lezen? Bekijk dan hier mijn samenvattende Instagram Story

Dag 1 & 2: Tokyo

Er is al massa’s over Tokyo verteld en geschreven. En ik kan u één ding vertellen: they didn’t lie. Tokyo is iets speciaal. Het heeft alles wat je wil: prachtige tempels, parken, zotte gebouwen, lekker eten, lieve mensen … Een geweldige plek. Reken er zeker 5 dagen voor uit. Hier de planning van mijn 5 dagen in Tokyo.

Meiji Shrine

Dag 3: Osaka

Heel eerlijk? Ik was niet helemaal weg van Osaka. Nu heb ik er ook niet veel tijd kunnen doorbrengen, maar ik weet eerlijk gezegd niet of ik het niet beter had geskipt. Osaka Castle was zeker en vast de moeite en Dotonbori moet je gezien hebben, maar ik had niet genoeg research gedaan en bleef wat op mijn honger zitten. Jammer. Ik keek gewoon ook écht al uit naar de natuur denk ik.

Dag 4: Takamatsu

Alleen al voor de treinrit van Osaka naar Takamatsu moet je deze plek op je planning zetten. Zo schoon! Veel water en bergjes en groen enal.

Ritsurin Garden Takamatsu

Eens aangekomen, raad ik u aan om naar Ritsurin Garden te gaan. Los de allerschoonste tuin van Japan. En ik heb er toch al een paar gezien (wel maar een fractie, maar toch). Helaas had ik hier niet zot veel tijd en heb ik verder alleen maar de lekkerste Udon noodles ter wereld gegeten en in de schattigste hostel verbleven: Ten To Sen.

Udon noodles

Als ik de tijd kon terugdraaien, had ik Osaka geskipt en toch langs Naoshima en/of Teshima Island gepasseerd. Ach ja, je kan niet alles hebben. En ik heb niet te klagen eigenlijk.

Dag 5: Iya Valley

Als je écht op zoek bent naar de rust en stilte, is de Iya Valley een dikke aanrader. Helaas kan je er niks zonder auto dus heb ik via Govoyagin een daguitstap met privéchauffeur geboekt. En ’t was de moeite.

Iya Valley Japan

Een ontzettend lieve man heeft mij heel de dag rondgeleid in zijn favoriete deel van Japan. Denk kleine dorpjes, mooie bergen, bruggen, schattige stationnetjes… een prachtig stukje afgelegen Japan waar ik zo heb genoten van alle rust en stilte.

Ook hier weer zo’n lieve mensen tegengekomen. Een ouder koppel die totaal geen Engels spraken, maar via Google Translate kei hard hun best deden om toch een gesprek te kunnen voeren. Weer een voordeel van alleen reizen, dan trek je zo’n lieve mensen aan.

Oboke station Japan

Dag 6: met de fiets van Imabari naar Onomichi

Als ik een paar favoriete dagen van mijn trip moet uitkiezen, zit deze er zeker tussen. Beetje zot als je weet hoe hard ik heb afgezien. Ik heb met stip het schoonste fietsparcours van de wereld gedaan, 75km lang.

Imabari naar Onomichi fietsparcours

Sowieso al niet min voor een niet-fietser. Al helemaal niet als je weet dat het parcours verschillende eilanden verbindt. En tussen die eilanden staan gigantisch hoge bruggen die je op en af moet. Jawaddendadden.

Maar was het de moeite waard? Ja ze. ’t Zal wel zijn. Zooooo schoon. Ik zou het direct opnieuw doen. Maar dan een beetje trainen, of er 2 dagen over doen. Je kan op die eilanden trouwens ook de lekkerste mandarijnen op aarde eten. Recht van den boom. En ik had heel graag nog een extra dag in Onomichi gebleven. Zag er een heel tof stadje uit, maar mijn kaars was uit na een dag fietsen. Wat zeg ik, ze was op.

Dag 7 – 10: Kyoto

Als Tokyo Brussel is, dan is Kyoto te vergelijken met Gent of zelfs Brugge. Hier is nog het oude Japan duidelijk te zien. Prachtige buurtjes, tempels, marktjes, bloesems, mooie natuur… Allez, de moeite dus he. Hier kan je mijn gedetailleerde planning terugvinden.

Gion Kyoto

Dag 11: Nara

Nu ik weet wat je denkt: is Nara wel de moeite of kan ik daar alleen wat hertjes aaien en that’s it? Nu jaaaaa, eigenlijk wel. Maar het is wel écht de moeite. Ik heb zelf vooraf getwijfeld of ik dit niet zou skippen en ik ben zo blij dat ik het op mijn lijstje heb laten staan.

Nu stonden de bomen wel prachtig in bloei toen ik er was. Ik weet niet of dat mij een vertekend beeld geeft, maar ik vond Nara echt prachtig. Dormy Inn is trouwens een zalige hotelketen. Dik in orde. En ik heb lekkere sakétjes kunnen proeven in het schattigste caféetje bij de liefste barman: Nara Izumi Yüsai.

Nara Izumi Yusai Sake

Vergeet in Nara zeker geen Mochi te eten en ga eens kijken hoe ze dat maken bij Nakatanidou. Heel leuk om te zien.

Dag 12: Koyasan

Wat een ervaring was dit, slapen in een tempel. Als ik het aan mensen uitleg, weet ik zelf ook niet zo goed wat mij dan net zo’n overweldigend gevoel heeft gegeven. Maar onvergetelijk was het zeker wel.

Verblijf in een tempel in Koyasan

Eerst en vooral was het al een prachtige treinrit naar daar. Onvoorstelbaar hoe mooi de natuur daar is. Niet iets waar mensen onmiddellijk aan denken wanneer ze aan Japan denken. Koyasan ligt wel een beetje afgelegen, maar is vanuit Osaka of Nara perfect te bereiken.

Vegan Kaiseki in Koyasan

Bij je overnachting in de tempel zit een vegan feestmaal inbegrepen. De monniken eten dit niet elke dag, maar schotelden het enkel voor aan belangrijke mensen back in the days. Mijn mond viel al open bij het zien van al die kleurtjes en al helemaal bij al die smaken.

Okunoin kerkhof Koyasan

’s Nachts krijg je de kans om een avondwandeling over het kerkhof ‘Okunoin’ bij te wonen. Heel begrijpelijk dat het Unesco Werelderfgoed is. Wauwie. En de volgende ochtend weer vroeg op om een ceremonie bij te wonen. Ook de moeite, echt waar. Fan van Koyasan!

Boek je overnachting in de tempel wel op tijd. Alles is nogal snel volzet.

Dag 13: gestrand in Magome

Voor dag 13 had ik te ambitieuze plannen. Ik wilde de trein nemen tot in Magome om dan daar nog de wandelroute naar Tsumago te doen. Hoewel er echt niet over het treinsysteem in Japan te klagen valt, had ik die dag wel pech. Een afgelaste trein waardoor ik mijn overstap mistte. Geen wandeling dus.

Kaiseki in Guest House Motomiya in Magome

Wel een overnachting in de beste guesthouse van Magome ‘House Motomiya’. Super lieve gastvrouw die ’s avonds een zot feestmaal voor mijn neus heeft gezet. En de volgende ochtend mee opstond om mij een ontbijtje mee te geven. Zo dankbaar.

Dag 14: Magome, Tsumago én Hirayu

Tsumago Japan

Ik moest en zou de wandelroute van Magome naar Tsumago doen. Al moest ik er om 5 uur voor opstaan en om half 6 vertrekken. En jongens wat bleek dat de moeite te zijn. Ochtendstond heeft echt goud in de mond. Geen kat te zien dus ik had de adembenemende uitzichten voor mij alleen. Onvergetelijk.

Magome naar Tsumago

Maar mijn volgend verblijf was ook niet van de poes. Een verjaardagscadeau voor mezelf: een verblijf in een privé Onsen ‘Mozumo‘ in Hirayu. Wat was me dat.

Mozumo Onsen

Zo rustgevend. Uitzicht op de bergen met hier en daar nog sneeuw. En een diner en ontbijt om u tegen te zeggen. Treat yourself tot de duuzendste.

Privé Onsen in Hirayu

Dag 15: Kanazawa

Kanazawa staat bekend voor haar ‘Tea Houses’. Hier worden Geisha shows gegeven en deze zijn normaal extreem privé. Je kan enkel binnen indien je geïntroduceerd wordt, maar uiteraard is er ook een toeristische versie. Bij Lady Baba kan je een Geisha evening bijwonen. Samen met twee Geisha’s legt ze alle rituelen uit. Oké ja, best toeristisch, maar ik heb mij geamuseerd én wat bijgeleerd.

Geisha Show

Verder was mijn tijd daar helaas van korte duur, maar Omicho Market kon ik niet passeren. Lekkere verse vis (en dus sushiii), maar probeer zeker ook Kanazawa Beer. Beste biertje dat ik in Japan gedronken heb.

Omicho Market Kanazawa

Dag 16: Tateyama-Kurobe Alpine Route

Voor deze route heb ik speciaal mijn volledig reisschema omgegooid. De route door de Japanse Alpen gaat terug open op 15 april. En ik stond daar op 17 april. Je gaat eerst met een kabelbaan omhoog om dan (na een korte busrit) door de sneeuw en tussen 2 gigantische ijsmuren te wandelen. Magisch!

Tateyama Kurobe Alpine Route

Een kabelbaan brengt je dan naar de dam waar je weer getrakteerd wordt op prachtige uitzichten. Alles was nog ondergesneeuwd en bevroren toen ik er was. Wandelpaden waren dus helaas gesloten. Ik kan mij inbeelden dat dit in de zomer nog zotter moet zijn.

Tickets zijn alleen ter plaatsen te verkrijgen in de dichtstbijzijnde stations. Vertrek op tijd. En daarmee bedoel ik dat je moet zien dat je voor 9u al de trein naar Tateyama hebt genomen. Er mogen maar een maximum aantal bezoekers binnen per dag. Meer info via Japan Guide.

Kurobe Dam Japan

Dag 17 – 20: Tokyo

En ik eindige mijn reis terug in Tokyo.

Nog vragen? Ask away in de comments of op Instagram.