5 dagen in Tokyo

Hamarikyu Gardens Tokyo

Iedereen heeft u ongetwijfeld al gezegd dat Tokyo heel groot is en vooral heel heel druk. Laat u niet afschrikken. Tokyo is inderdaad heel groot, maar van die drukte had ik alleszins totaal geen last.

Mijn indrukken van Tokyo: prachtige gebouwen, overal pastelkleuren, overal lekker eten (net als in de rest van Japan), zot stijlvolle en lieve mensen, indrukwekkende tempels, mooie parken…

Tsukiji Outer Market

Kortom: Tokyo heeft het allemaal en vooral, je kan niets fout doen. Alles is daar de moeite waard, wordt met ongelofelijk veel passie gedaan en elk restaurantje gaat u een bordje vol liefde voorschotelen.

Geen zin om te lezen? Bekijk dan hier mijn Instagramstory van Tokyo.

Dag 1 – Bloesems spotten

Ik had zot veel chance en kwam midden in ‘sakura’ of het bloesemseizoen aan. Normaal ging ik direct naar Mount Fuji, maar dat heb ik dan ook wijselijk geskipt voor een dagje bloesems spotten in de bruisende hoofdstad.

Meguro rivier

De ideale plek hiervoor is de Meguro rivier. De zijkanten staan bomvol kersenbloesems. Prachtig om te zien. Daarna ben ik afgezakt naar Mejii Shrine, maar vooral het Yoyogi park was rond de middag duidelijk de place to be. Japanners vieren Sakura heel uitgebreid. Er wordt dan met vrienden en collega’s afgesproken om te gaan picknicken in het park. Hiervoor worden door de stad blauwe zeilen voorzien. Dat picknicken heet ‘Hanami’.

Yoyogi Park Tokyo
Hanami in Yoyogi park

Volgende stop was Harajuku en Omotesando. Harajuku is wél lekker druk, maar moet je zeker eens gezien hebben. ‘Kawai’ of ook schattig is daar het sleutelwoord. Omotesando staat dan weer vol prachtige gebouwen. Het checken waard als je een zwakke plek hebt voor een schoon stukske architectuur.

Harajuku

En dan het walhalla van de bloesemparken: Shinjuku Gyoen National Garden. Ik was hier rond half  5 – golden hour – een klein uurtje voor sluitingstijd, maar amai wat heb ik genoten! Ik kan hier wel een heel lap tekst neerschrijven over hoe prachtig het allemaal wel niet was, maar ik ga de foto’s gewoon voor zich laten spreken. 🙂

Na al dat gestap was het wel tijd voor een hapje en drankje. Daarvoor zijn deze kleine buurtjes ideaal: ‘Golden Gai’ en ‘Shinjuku Omoide Yokocho’ of ook wel ‘piss alley’. 2 toeristische buurtjes, maar echt wel de moeite waard. Heel gezellig om daar in een klein restaurantje te eten.

Omoide Yokocho
Omoide Yokocho of Piss Alley

Dag 2 – Ginza & Asakusa

Officieel was dit niet dag 2, eerder dag 18 van mijn reis, maar dat laten we achterwege. 🙂 Mijn hotel was pal in de ‘Ginza’ buurt van Tokyo. Een heel nieuwe buurt met veel winkels en restaurants. Niet slecht voor een bourgondiër als ik. 🙂 Wandel er dus zeker eens rond voor de winkels, maar vooral ’s avonds voor alle gezellige restaurants. Al mijn uitgebreide eettips vind je hier.

Senso-ji

Senso-ji is zeker weten de drukst bezochte en meest toeristische tempel van Tokyo. Je bent dus fan of niet. Als je net als ik graag naar mensen gaapt, is dit wel de ideale plek. Maar er zijn andere tempels die rustiger zijn en zeker zo mooi (vb. Akasaka Hikawa Shrine).

Asakusa Shin-Nakamise

Nog toffer dan de tempel zelf is de gezellige buurt net aan de rand van Senso-ji: Asakusa Shin-Nakamise. Heel tof om daar wat in de winkeltjes te gluren, maar vooral om u op een terras te zetten en een fris pintje of goedkope mojito te drinken. Mooi, het leven is mooi.

Dag 3 – Tsukiji Outer Market, Daikanyama & Shibuya

Als je net als mij graag je buikje rond eet, is Tsukiji Outer Market the place to be. En dat is nog een understatement. Van heerlijke groene mochi met aardbeien en dango tot octopusballetjes: alle plaatselijke delicatessen zijn er te vinden. Lekker druk ook wel. Dus ga bij voorkeur zeker al rond 9u langs.

Tsukiji Outer Market Tokyo

Volgende stop: Hamarikyu Gardens. De schoonsten tuin van Tokyo. Heel impressionant om te zien, dat park tussen die immense flatgebouwen.

Hamarikyu Gardens Tokyo

Op zoek naar een meer local buurtje met schoon winkeltjes, koffiebars en restaurants? Dan zak je best af naar Daikanyama. Beetje een hipster buurt, maar laat ons eerlijk zijn, heel Tokyo (zelfs Japan) is een hipster buurt.

Ook ik wou dat zotste kruispunt ter wereld wel eens van dichtbij bekijken. Op naar Shibuya Crossing. Indrukwekkend ja, dat wel. Maar vooral de moeite om ’s avonds te bekijken. Ook hier zijn weer veel winkels te vinden en passeert er al eens een groepje Mario carts.

Teamlab borderless

De meningen over Teamlab Planets Tokyo zijn vast verdeeld, maar ik vond het de moeite waard. Zo magisch die lichtinstallaties! Wat mij betreft een aanrader.

Dag 4 – Gotokuji, Inokashira, Koenji & Shimo-Kitazawa

Je kent ze wel, die witte poesjes met opgeheven poot die mensen vaak begroeten in restaurants enzo. Awel, die poesjes – of maneki neko – zijn in de Gotokuji tempel ontstaan. Het staat er dan ook vol van. Waarvoor dienen deze poesjes? Ze zijn een geluksbrenger voor restaurants en winkels om klanten aan te trekken.

Gotokuji Tempel

Vooraf had ik al beslist dat deze dag zou dienen voor de wat meer afgelegen wijken. Stop 2 was dan ook Inokashira park. Een suuuuper gezellig park vol locals. Tof meertje waar je op kan varen in een zwanenbootje, lekkere koffie, lieve mensen… ideaal om in de voormiddag wat wakker te worden.

Volgende stop is Koenji. Deze buurt wordt vaak als de ‘coolste buurt van Tokyo’ omschreven. Vooral bekend voor de underground feestjes, maar ook voor het lekkere eten. Zeker en vast de moeite waard om hier een paar uurtjes rond te dalken.

Shimokitazawa

Maar de leukste buurt om in rond te wandelen is toch wel Shimo-Kitazawa. Hipsters troef hier. Ga eens rond in de winkeltjes, maar zet u daarna vooral in een koffiebar – die iets hoger gelegen zijn – met uitzicht op de straten om dan schaamteloos naar de mensen te gapen. Heerlijk.

Dag 5 – Ueno Park & Yanesen

Mijn laatste dag in Japan was een zondag. En wat doe ik het allerliefste op een zondag? Naar rommelmarkjes gaan. Het was mijn geluksdag want de Oedo Antique Market vond die zondag plaats. Een immens grote rommelmarkt waar ik wel een paar uur zoet was. En er was nog een Shake Shack in de buurt ook.

Ordo Antique Market

Volgende stop: Ueno park. Ook hier weer zot veel chance want er was een marktje aan de gang. Met vooral veel kraampjes met handgemaakte spulletjes en foodtrucks. Ideaal! Verder kan je hier veel museums terugvinden (Tokyo National museum, National museum for Western art…) die ik uiteindelijk allemaal niet bezocht heb wegens te mooi weer. 🙂 Boottochtje over het meer heb ik wél gedaan.

Yanesen Tokyo

En dan de finale stop van mijn prachtige reis: Yanesen. Het schattigste buurtje van Tokyo. Geen zotte flatgebouwen, maar mooie huisjes, oude tempels, smalle straatjes en locals die buiten op lege drinkbakken hun pintje leegdrinken en wat bijbabbelen. Ik heb mij daar dan ook naast gezet met een frisse pint en had mij geen beter einde kunnen wensen.